Andra sidan..

…av praktiken.

Det finns inget som helst negativt med själva praktiken. Jag står helt och klart fast vid att det här är det roligaste jobbet jag kan tänka mig. Variationen, mötet med människor, situationerna man aldrig tänkt att man skulle hamna i, det är så galet roligt! Varje morgon kommer jag till redaktionen med vetskapen att vad som helst kan hända. Nog kan det finnas inbokade jobb, men de är sällan vad man föreställer sig, och andra saker brukar dyka upp under dagen. Även om alla jobb inte är spännande och roliga så vet jag att jag lär mig, att jag kan använda tillfället till att utvecklas.

Så har vi gått snart nio veckor. Den där totala utmattningen som fanns i början borde ha gett vika. Hela tiden får jag höra att jag måste ta vara på den här tiden, ta alla chanser att följa med på jobb (framförallt sport) på kvällar och helger. Och tro mig, jag vill jättegärna följa med och lära mig av alla underbara fotografer omkring mig. Jag vill lära mig plåta hockey, fotboll, innebandy, basket, curling, ridning, ALLT! Men min kropp är inte på. Jag är så trött när jag kommer hem på kvällarna att jag stupar i soffan eller sängen och på sin höjd orkar se ett avsnitt av en TV-serie eller läsa några kapitel i en bok. Bäst är det om jag dessutom orkar laga och äta någon mat.

Jag får dåligt samvete för att jag inte kan ge 150%. Och för tillfället kan jag inte ens ge 100% eftersom jag är så trött varje dag. Jag kan sova 11 timmar (som i natt) och fortfarande vara helt utmattad dagen efter. Hur ska jag då orka gå några timmar till på kvällen? Det känns ganska omöjligt. Under praktiktiden har tidningen och redaktionen högsta prioritet. Det är där mitt fokus bör ligga och ligger. Men världen runt omkring står inte stilla, och vissa andra saker behöver också fixas. Men energin? Oftast alldeles för låg. Jag vill utvecklas, utmana mig själv, ge allt, för att bli bättre och lämna efter mig ett gott intryck på praktikplatsen.

Så ta bort snön, ge mig lite sol och värme, låt mina visdomständer sluta växa och energin återvända. Då skulle allt kännas så mycket bättre.

130312, E4-bygget, Bredsand, dumper, Malin Bylund, Malin Edefall
Tunga grejer. Plåtade byggandet av nya E4:an. Kul jobb!

One thought on “Andra sidan..

Leave a comment